חנניה היזמי – החפירות המחודשות בחר' עקד

יחידת קמ"ט ארכיאולוגיה ביהודה ושומרון.

בחודשים מאי-אוגוסט 2012 חודשו החפירות באתר חורבת עקד, השוכנת על פסגה, כ- 4 ק"מ ממזרח לאמאוס, בתחום פארק קנדה. החפירות נערכות ע"י יחידת קמ"ט ארכיאולוגיה באיו"ש במסגרת הכשרת האתר למבקרים בשיתוף עם קק"ל.

בשנת 1976 נערכה חפירת הצלה במערת מסתור במדרון הצפוני של האתר, בה נחשפה מערת מגורים עם שרידי בנייה וממצא קרמי מהתקופות ברזל, פרסית, הלניסטית ורומית קדומה. כן נמצאה מחילה באורך של 15 מ' ו-5 מטבעות מהתקופה החשמונאית (1) ומרד בר כוכבא (4).

שתי עונות חפירה נוספות נערכו באתר בשנים 1979-1980 ובהן נחשף יישוב, ששטחו כ-60 דונם, מוקף חומה ומגדלים עגולים למחצה הבולטים החוצה. בקו החומה הדרומי נחשף שער בנוי גזית המוגן על ידי שני מגדלים עגולים למחצה. השער היה מקורה בקמרון ומשני צידיו שני חדרי משמר מקורים בלוחות אבן. כן נתגלו שני פשפשים בחומה, מערת מסתור עם מנהרות חצובות, ראשי חצים, אבני בליסטראות ואבני קלע.

בהרצאה זו יובאו תוצאות העונה הנוכחית של החפירות המחודשות הושם דגש על חשיפת קו החומה בצידה הדרומי והמזרחי, בה נחשפו מגדלים עגולים למחצה ומגדל אליפטי בפינה הדרום-מזרחית של החומה. דגש נוסף בחפירה היה לחשוף את הבנייה בתוך היישוב המבוצר. בחלק זה נמצאו ממצאים המעידים על מבנה או מבנים מפוארים שהיו במקום.

 

 

 

שתפו כתבה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה
בקרוב !!!