מחרשה למעין האוכף

מסלול נהדר לכל המשפחה! תצפיות מדהימות, אתר ארכיאולוגי עם יקבים קדומים ומעין יפהפה. כל אלה בנוף הקסום של הרי גופנא

משך המסלול: עד חצי יום.

נ.צ.: 214204 / 650138 (הר חרשה), 213572 / 649550 (מעיין האוכף)

מפת סמ"ש: השרון ומערב השומרון, מס' 7

נחלה: אפרים

עונות: כל העונות, מומלץ מאוד בעונת הפריחה.

מאפיינים: מתאים למשפחות (ללא עגלות), אפשרות כניסה למים.

רמת קושי: קל

אורך: כ2.5 ק"מ

תיאור כללי: במרחק קצר מערי החוף והשפלה שוכנים הרי גופנא, הטומנים בחובם מעיינות רבים, נקודות תצפית מדהימות, אתרים ארכיאולוגיים ושפע של היסטוריה וסיפורי תנ"ך. הטיול שלנו מתחיל בתצפית מרשימה במיוחד, וממשיך לאתר עם יקבים מימי הבית הראשון ושרידי כפר מימי הבית השני, כאשר הנוף המדהים מלווה אותנו כל הזמן. סיום הטיול במעיין האוכף, מעיין עם בריכה עמוקה, ששופץ לאחרונה ותענוג להגיע אליו.

איך מגיעים: מכביש 443 פונים צפונה בצומת שילת, לכביש 446 . ממשיכים ישר, עוברים את המחסום ובכיכר שאחריו פונים ימינה. לכיכר זו אפשר גם להגיע מכיוון שהם ואלעד: בצומת גבעת כ"ח פונים מערבה לכביש 465, ואחרי המחסום פונים ימינה לכביש 446. ממשיכים עד לכיכר שבה פונים שמאלה, לכיוון ניל"י. מהכיכר נוסעים עם עיקולי הכביש, ואחרי שעוברים את נילי ונעלה מגיעים לכיכר נוספת, שבה ממשיכים ישר (שהוא בעצם שמאלה) לכיוון טלמון. ממשיכים ע"פ השילוט עד שמגיעים לישוב טלמון. לאחר הכניסה ליישוב פונים בכיכר ימינה וממשיכים ישר בכביש נוף נחמד עד שבצמוד לבסיס צבאי, פונים ימינה ע"פ השילוט לכיוון חרשה. עולים עם הכביש עד לישוב חרשה, נכנסים לשער וממשיכים ישר. הכביש מתעקל ואפשר כבר ליהנות מהנוף עד שמגיעים לכיכר, ובה עוצרים ויורדים לתצפית ותחילת המסלול.

איך מטיילים: אם מגיעים עם כמה רכבים משאירים רכב אחד בנקודת הסיום: לאחר שיוצאים מטלמון יש עיקול בכביש, שמימין לו אפשר להשאיר את הרכב. שאר הרכבים ממשיכים לחרשה.

במקרה שלא מעונינים להגיע למעיין: נקודת הסיום היא בגבעת היקבים. באמצע העלייה לחרשה, אחרי שעוברים את הכניסה לחורש ירון, יש שילוט שמאלה לחניון גבעת היקבים, ושם חונים.שאר הרכבים ממשיכים לחרשה.

אם מגיעים עם רכב אחד: עולים לחרשה ולאחר הסיום במעיין מגיעים שוב לחרשה בטרמפים, או שמשאירים את הרכב במעיין ועולים לחרשה בטרמפים. (זה אזור בטוח)

אם מגיעים ללא רכב: ניתן להגיע לאזור בעזרת קו 181 של אגד המגיע למעיין וכן לצומת חרשה (בסיס חורש ירון).מהצומת עולים בטרמפים לחרשה. בסיום המסלול אפשר להגיע לטלמון (מרחק הליכה קצר) ומשם לצאת באוטובוס או בטרמפים לצומת שילת.

שירותים ומים: רק בחרשה, בבית הכנסת. כשנכנסים לישוב, ממשיכים ישר כמה עשרות מטרים ומימין יש מדרגות המובילות לבית הכנסת.

בטחון: רצוי לעדכן את מוקד הבטחון של המועצה 02-9974106 או את רבש"ץ חרשה – 052-5666622.

המסלול: בנקודה שבה יורדים מהרכב יש תצפית מדהימה מערבה, במיוחד בימי חורף בהירים, אבל גם בקיץ. אפשר לראות מכאן את כל מישור החוף- מארובות חדרה ועד אשקלון ויותר.. חדי העין יוכלו גם לזהות את מגדלי עזריאלי בתל אביב. בקו קרוב יותר רואים את שיפולי הרי ירושלים בדרום, תל גזר ועמק איילון, רמלה-לוד, מודיעין ומודיעין עילית. באזור הקרוב לנו נבחין בישובים של הגוש- דולב, טלמון, חורש ירון, נריה, נחליאל, נווה צוף ועטרת. גם כפרים ערביים פזורים פה- ליד טלמון נמצאת ג'ניה, ומול נריה נמצאים הכפרים דיר עמר וביתילו, כשמעליהם מתנוססת הכיפה המיוערת של "נבי ע'ת"- אתר מקודש שהנשים הערביות היו נוהגות לעלות אליו לתפילה בשנות בצורת. בקצרה נציין שיש הצעה לזהות את ביתילו כ"בית אל בהר אפרים" (שכן אנו נמצאים בלב נחלת אפרים) ואת חורבת א-שונה הסמוכה לה כ"רמה", עירו של שמואל הנביא. אם כך- יוצא שנבי ע'ת הוא אולי מקום מושבה של דבורה הנביאה, "היושבת תחת התומר בין בית אל ובין הרמה", ויתכן שקדושת המקום השתמרה דרך נבי ע'ת עד ימינו.

קצת יותר רחוקים מאיתנו הם הכפרים דיר קדיס , חרבתא, בלעין, ובאזור נווה צוף- צפא ,דיר-ניזאם ונבי צלח. נציין שיתכן שהשם "צפא" משמר את שמו הקדום של האזור -"ארץ צוף", כנזכר בסיפור על שאול המחפש את האתונות: "ויעבר בהר אפרים: ויעבר בארץ שלשה ולא מצאו, ויעברו בארץ שעלים ואין, ויעבר בארץ הימיני ולא מצאו. המה באו בארץ צוף..", וכאן, בעירו של שמואל הנביא, מצא שאול את המלוכה.הפסוק מתאר חלוקה פנימית של הר אפרים, ממזרח למערב. ארץ שלישה נמצאת באזור כוכב השחר, ארץ שעלים באזור עפרה, ארץ הימיני באזור בית אל וארץ צוף- האזור שלנו.

בעודנו עומדים וצופים כאן, אי אפשר שלא להיזכר במתתיהו ובניו, שלפני כמעט 2200 שנים, הניפו את נס המרד בכפר מודיעין וברחו לכאן, אל הרי גופנא. מכאן יצאו עם אנשיהם להילחם במפקדי הצבא היווני שהתקשה להתמודד עם ההרים הגבוהים והואדיות הצרים, ומכאן רדפו אחריהם בשניים מהקרבות דרך "מעלה בית חורון" עד לגזר ועמק איילון.

לאחר שתצפתנו דיינו, עולים בכביש שמשמאל לגן השעשועים הסמוך וחוצים איתו את הישוב עד לתחנת אוטובוס הסמוכה לאנטנות סלולאריות. מכאן ניתן לערוך תצפית מזרחה. אמנם את רובה של התצפית תופסת העיר רמאללה על פרבריה, ובכל זאת… מדרום נוכל להבחין בצריח של נבי סמואל וברכס בית מאיר שמאחוריו. ממזרח רואים בברור את הר בעל חצור ואת הר ה"ארטיס", שמעל הישוב בית אל. גם את אוניברסיטת ביר זית, וכנסיית שייח קטרווני אפשר לראות, ואת הישוב היהודי עטרת. מאחורי ביר זית מסתתר הכפר ג'יפנא (גופנא), שהיה בירת המחוז בתקופה הרומית, ואף מופיע במפת מידבא. הכפר נתן למחוז כולו את השם "גופנא", ומכאן שם האזור גם כיום. ממש קרוב אלינו, ממזרח, נמצא עין חרשה (רואים את העצים והבוסתנים שמסביבו) ועל הגבעה ממול חורבת חרשה- ישוב גדול מימי בית שני.

השביל לגבעת היקבים: בין האנטנות לתחנה יש שביל שיורד ומשני צידיו כלבי שמירה (נובחים אך קשורים). יורדים בו ואז פונים שמאלה, לא ע"פ הסימון. השביל מקיף את ההר, כאשר מולנו הנוף המדהים המתפרש עד לים ולמרגלותינו מימין הכפר אל-מזרעה אל- קבליה (פירוש: שדות המזרע הדרומיים. במקור זה היה אזור חקלאי אך עם הזמן הפך לכפר בפני עצמו). לאחר הליכה של כרבע שעה מגיעים לחניון של גבעת היקבים. שימו לב שיש הרבה תחנות ריח של צבאים בדרך ואם יש מזל אפשר גם לראות את הצבאים עצמם. אם רוצים לעצור להפסקה, בקצה החניון יש שני שולחנות קק"ל, או שאפשר להיכנס אל פינת החמד של "שיח' עיסא" שנמצא ליד האלון הגדול הסמוך לחניון.

גבעת היקבים: אפשר כמובן לשוטט בגבעה בצורה חופשית, אבל אם רוצים- מהחניון יוצא שביל מסודר, המסומן משני צידיו באבנים, פרי עמלם של ילדי בית הספר המקומי. הולכים בשביל ופונים איתו שמאלה. משמאל לשביל, מתחת לשני עצי אלון גדולים נמצא מבנה של קבר השיח' עיסא, שבזכותו עצי האלון כאן שרדו והגיעו למימדים כאלה. בהקשר זה נזכיר את בני אפרים ומנשה, שפנו ליהושע בן נון בטענה שנחלתם אינה מספיקה. טענה זו תמוהה לאור העובדה שהנחלות הן מאוד גדולות! תשובתו של יהושע מספקת לנו הסבר: "עם רב אתה וכח גדול לך..כי הר יהיה-לך כי- יער הוא ובראתו והיה לך תצאתיו" (יהושע יז,יח). משתמע מכאן שהנוף הטבעי של ההרים שסביבינו היה נוף של חורש טבעי צפוף, כזה המוכר לנו מהכרמל והגליל. האלונים בשיח' עיסא, בנבי ע'ת ובעוד אתרים מקודשים הם שרידי החורש, שנשמרו וטופחו בגלל קדושת המקום לערבים. גם בגבעת היקבים וגם בהמשך המסלול ניתן לראות איך בכל פיסת קרקע שאינה מעובדת החורש הטבעי מתחדש ומתפתח.

חוזרים לשביל ,ממשיכים איתו בין עצי הזית, ועולים בעליה קצרה ותלולה לטרסה שמעלינו. שימו לב! בורות פתוחים מיד בסוף העלייה הקצרה! הבורות הללו הם חלק מסדרה של 26 בורות המכונים "בורות גבעון" ע"ש האתר הראשון שבו גילו אותם. אלו יקבים חצובים מימי הבית הראשון (!!). בניגוד לשימוש שלנו במונח "יקב"- כמרכז שבו מכינים את היין, המונח המקורי מובנו המקום שבו מניחים את קנקני היין לתסיסה, בטמפרטורה קבועה של 17-18 מעלות. ואכן, על הסלע שמימין לבור בגדול יש שברי קנקנים שנמצאו בתוך הבורות. בתנ"ך, יש הפרדה בין ה"כורמים", שמטפלים בכרם, ובין ה"יוגבים" שאחראים על היקב (מלכים ב, כה,יב) וכשרואים את היקבים גם מבינים מדוע הם נקראים כך- מלשון "נקבים" בסלע. למרות שהנוף בהרי גופנא היום הוא נוף של כרמי זיתים, הרי שבעבר הנוף האופייני היה כרמי גפנים, והשם "גופנא", יחד עם גתות רבות באזור, יעידו על כך.

מהמשנה משתמע שמאזור זה הגיע יין משובח במיוחד לבית המקדש, לצורך ניסוך היין: "מהיכן היו מביאין את היין? הקרותים והטוליים אלפא ליין, שניה להן בית רימה ובית לבן שבהר" (מנחות,ח,ו). לקרותים והטוליים יש זיהויים אפשריים באזור דרום- מערב השומרון. יש המזהים את הקרותים בכפרים קרוות בני-חסן (אזור ברקן) וקרוות בני-זיד (באפיק נחל שילה, מצפון לעטרת). לגבי ה"טוליים" אין עדיין זיהוי ברור. המקומות השניים בתור עם היין המשובח הם בית רימה ובית לבן. לא רחוק מאיתנו נמצא הכפר בית רימה, ששמר על שמו בצורה מדויקת, והשם בית לבן- השתמר יפה בשם הכפר לובאן שליד בית אריה.

מי שיכנס בעזרת הסולם לבור היקב הגדול, יופתע לגלות שיש חציבות המחברות אותו עם בורות נוספים. חציבות אלו נעשו כמעט 700 שנים מאוחר יותר, ע"י לוחמי בר כוכבא, שהכשירו את הבורות לשמש כמקום מסתור ע"י חיבורם וסגירתם מלמעלה, ולכן אפשר להיכנס לבור הגדול ולצאת ממנו בזחילה בשלושה מקומות שונים, תענוג לילדים! בכלל, בשנים האחרונות, עם גילוין של מערות מפלט ומחילות מסתור רבות בהרי גופנא, מתברר שגבולות מרד בר כוכבא היו רחבים יותר ממה שסברו עד כה וכללו גם חלקים מהשומרון.

ממשיכים מערבה בשביל המסומן ומגיעים למשטח סלע שיש בו בור מים גדול שהוסב לקולומבריום בתקופה מאוחרת יותר וסמוך לו יש גם שרידי בית בד.

מכאן אפשר להמשיך לשוטט קצת בראש הכיפה ולראות את קירות בתי הכפר מימי בית שני. אם ממשיכים מערבה עד לשביל הרחב, פונים צפונה ואח"כ מזרחה (בשביל שמשני צידיו אבנים), ומגיעים למערת הקבורה בעלת כוכים, מימי הבית השני.

אל המעיין: חוזרים לחניון שבו מחכה הרכב (במקרה שלא יורדים למעיין). כדי להמשיך למעיין- חוצים את הכביש ונכנסים לשביל מסומן אדום היורד, די בתלילות, מטרסה לטרסה עד למעיין. לאורך השביל יש עמודונים עם הכוונה מאוד ברורה למעיין. אחרי הליכה של 7 – 10 דקות כבר רואים את המעיין ואת מבנה הבטון הסמוך לו. אם ממשיכים ללכת עוד כמה עשרות מטרים בשביל שבטרסה שמעל למעיין, מגיעים לירידה מתונה ונוחה למעיין. כאן אפשר לטבול או לשכשך רגליים בבריכה המשופצת, שבחורף המים בה מגיעים לגובה של מטר וחצי ויותר! לצד המעיין יש סככת צל ולהשלמת האווירה הפסטורלית- עצי הדר וביניהם נדנדה הפונה לנוף.

הרכב מחכה לנו בפיתול הכביש שממש למרגלותינו, מגיעים אליו מהמעיין בדרך עפר קצרה וברורה. אם רוצים להגיע לטלמון- ממשיכים לצד הכביש עד לישוב, וסמוך לכיכר שאחרי העליה נמצאת תחנת אוטובוס.

טיול נעים!

שתפו את הפרסום
Telegram
שתפו כתבה זו
Telegram

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה