סרטוני הרצאות מכנס מערב בנימין הרביעי – במעבה ההר שהתקיים בנילי בכ"ה תשרי התשע"ד

16 הרצאות מתוך כנס מערב בנימין הרביעי - במעבה ההר ע"ש פרופ' חנן אשל ז"ל שהתקיים ביישוב נילי בתאריך כה בתשרי התשע"ד. ההרצאות ניתנו מפי טובי המומחים בתחומי הארכיאולוגיה וההיסטוריה של אזור הר אפרים, בנימין והשומרון, ובתחום חקר מערות וחללים תת-קרקעיים בהר. בכנס השתתפו כ-300 איש.

כנס מערב בנימין הרביעי, במעבה ההר, כולל 17 הרצאות שונות מפי טובי החוקרים בתחומי הארכיאולוגיה, הגיאוגרפיה וההיסטוריה, וצופן בתוכו חידושים ותגליות על אזור השומרון, הר אפרים ובנימין.

כנס זה הוא חלק מתהליך החזרת אזור ההר המרכזי למקום המרכזי בחיי עם ישראל, כפי שהיה במשך דורות רבים. כאן פעלו האבות והחלו להתנחל שבטי ישראל לראשונה. כאן נולדה האומה והחלה מלכות ישראל לפעם. כאן התיישבו אבותינו החוזרים מגלות בבל, מכאן יצאו להילחם על ריבונות יהודית בימי ממלכת יוון, וכאן עמד בית-המקדש בשיא תפארתו. כאן נלחמו תלמידי רבי עקיבא בצבאו של בר-כוכבא ויצרו תרבות רוחנית ענפה. ולכאן שב עם ישראל לאחר תקופת גלות ארוכה. העיסוק בהיסטוריה ובארכיאולוגיה של האזור מחזיר אותו לקדמת הבמה.

הכנס קרוי על-שמו של פרופ' חנן אשל ז"ל, מחלוצי המחקר של האזור אשר התווה את הדרך לכל האנ העוסקים כיום במחקר ההר ומעבהו. המושב השני מוקדש לזכרו של ד"ר דוד עמית ז"ל שנפטר בשנה החולפת לאר מחלה. ד"ר עמית ז"ל היה ממקימי בי"ס שדה כפר עציון. כמו חנן אשל וחבריו מעפרה, גם דוד עמית עסק במקביל להדרכת קבוצות וטיולים עם התנ"ך ביד, במחקר רציני של אזור ההר, בדגש על אזור הר חברון ומדבר יהודה, ולבסוף הצטיין כארכיאולוג בכיר ברשות העתיקות. צוות מדרשת הרי גופנא מנסה ללכת בדרכם, ולשלב את הטיולים בשטח עם מחקר רציני של האזור. בעקבות כך, בנוסף לכנס זה יוצא היום לאור הקובץ השלישי בסדרת הקבצים המדעיים "במעבה ההר" בשיתוף עם המו"פ האזורי שומרון ובקעת הירדן. בקובץ מאמרים המבוססים על ההרצאות שניתנו בכנס הקודם ובנוסף לכך שני מאמרים שמוצגים בכנס הנוכחי.

תודות לשני ליבי, דביר רביב, אלימלך רון-טל ולכל המסייעים בארגון הכנס והכנתו, וכן למוא"ז מטה בנימין ולמו"פ אזורי השומרון ובקעת הירדן שפרשו חסותם על כנס זה.

בברכת כנס פורה ומעניין,

אהרן טבגר,
מדרשת הרי גופנא

 

שתפו כתבה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה
בקרוב !!!