פינת נעים להכיר – מקטע עבוד

אתר קברים מפוארים מימי הבית השני

בין מועצה מקומית בית אריה לכפר עבוד, קיים אתר מחצבות של הכפר העתיק עבוד. בשלב מסוים בתקופת המשנה (התקופה הרומית) נוצלה המחצבה להקמת בית הקברות (הנקרופוליס) של עשירי הכפר.
במקום מעל 20 קברי כוכים חצובים בסלע כאשר כמה מהם מפוארים ביותר. הפאר בא לידי ביטוי בסיתותים אומנותיים של גפנים, ורדות, עמודים, עלים ועוד. בגודל של הקברים, בייחוד המרכזי שבהם ובתמשיחי הקיר בהם ניתן להבחין בחדר הימני של אחוזת הקבר המרכזית. אתר זה הוא אחד מחמישה אחוזות קבר מפוארות בשומרון. קברים מפוארים מהתקופה נוספים מוכרים בירושלים, בייחוד בנחל קדרון.

במשנה בבבא בתרא מתקיים דיון כמה כוכים חוצבים למערת קבורה, רבן שמעון בן גמליאל טוען כי "הכל לפי הסלע", אתר זה מאשש כי נתקבלה דעתו שכן מוצאים חדרים בעלי מכוך אחד ועד תשעה (!).

וכיצד יודעים כי הנקברים היו יהודים? עדות ראשונה היא שברי גלוסקמאות (תיבות לקבורה משנית של עצמות הנקברים) שנתגלו בקברים. מנהג העברת העצמות לגלוסקמאות בלעדי ליהודים. בנוסף, מגוון העיטורים הצמחיים והגיאומטרים, ללא אומנות דמות מרמזים כי הנקברים לא היו עובדי אלילים. כמו כן, ידוע שבתקופה זו אוכלס האזור ביהודים. ובנוסף, לא הרחק מכאן נתגלתה מערת מפלט מימי מרד בר כוכבא ובה מטבעות מזמן המרד בעלי כיתוב עברי.

האתר ממוקם בסמוך לדרך בטחון המקיפה את הישוב בית אריה. כדאי להגיע עם נשק ולעדכן את מוקד יו"ש ו/או את רבש"ץ בית אריה. כמו כן, ביום ראשון, ג' חוה"מ סוכות (22.9), טיול מודרך למשפחות מיטיבות לכת יכלול גם את מקטע עבוד. הרשמה מראש.

 

מקטע עבוד

שתפו כתבה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה
בקרוב !!!