פצאליס (ח' אל-פצאיל) – מפעל הבנייה האחרון של הורדוס

הרצאתו של חנניה היזמי, קצין מטה ארכיאולוגיה ביהודה ושומרון.

יוסף בן מתתיהו, בחיבוריו 'קדמוניות היהודים' ו'תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים' מתאר בפירוט על מפעלי הבנייה של המלך הורדוס. אחד הפרויקטים של הורדוס, כנראה האחרון שלו בשלהי ימי שלטונו, בשנת 8 לפסה"נ, הוא בנייתה של העיר פצאליס בבקעת הירדן.

העיר פצאליס נוסדה, לפי יוסף בן מתתיהו, לזכרו של פצאל, אחיו של הורדוס, באזור צחיח ושומם בעמק הנמצא מצפון ליריחו. וכך הוא כתב" וגם יסד עיר בעמק הצר מצפון בואכה יריחו וקרא לו פצאליס") מלחמת היהודים א, 418) ו- "עשה הורדוס על יד העיר הזאת גם את הארץ שמסביב שהייתה שוממה לפוריה ביותר וקרא לה פצאליס" (קדמוניות היהודים טז, 145). לאחר מותו של הורדוס עברה העיר לחזקתה של שלומי, אחות המלך הורדוס ובמותה הורישה את העיר לליויה, אשת הקיסר אוגוסטוס. לאחר פרק זמן קצר שהעיר היתה בחזקת הנציב הרומי חזרה העיר לידי השליטים מבית הורדוס, אגריפס הראשון ואגריפס השני, עד חורבן הבית השני.

בהרצאה זו יוצגו ממצאי עונת החפירות הראשונה שנערכה, מטעם קמ"ט ארכיאולוגיה ובניהולו, באתר פצאליס (ח' אל-פצאיל) השוכן סמוך ליישוב תומר בבקעת הירדן, במהלך חודשי הקיץ האחרון. בחפירה נחשפו מבנים ומתקנים המתוארכים לתקופה ההרודיאנית ולתקופה הביזאנטית.

 

 

שתפו כתבה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה
בקרוב !!!