שמורת נבי ענר

בלב הרי גופנא, שוכנת חורבה ובה שרידי כפר עתיק, מוקף בנוף יפהפה ומעיינות רבים.

נבי ע'ת, נבי בסין, ועכשיו גם נבי ענר, ממש שכונת הנביאים בהרי גופנא…

חורבת נבי ענר נמצאת בלב הרי גופנא, ולמרות שטרם נחפרה, נמצאו בה ממצאים מתקופות שונות. החוקרים זיהו כאן מקוואות, בתי בד, גיתות ועשרות מערות קבורה (פזורות לאורך מאות מטרים), באחת מהם נמצא שבר של גלוסקמה מעוטרת, המאפין בצורה חד משמעית ישובים יהודיים מימי הבית השני (גלוסקמה- תיבת חרס שאליה היו מעבירים את עצמות הנפטר כשנה לאחר הפטירה). בקיצור- לפנינו יישוב גדול עם שרידים רבים, בעיקר מימי בית שני ומהתקופה הביזנטית.

סמוך לכניסה יש מבנה רבוע, שניתן להיכנס אליו דרך המדרגות שבצידו. מבנה זה הוא "מקאם"- בית תפילה, שנבנה לזכרו נבי ענר, שאיננו יודעים מי היה. ה"מחרב", גומחת התפילה הפונה דרומה, מעידה בודאות שמדובר במבנה תפילה מוסלמי. המבנה נבנה כנראה בתקופה העות'מנית אך יתכן שעוד קודם, בתקופה הממלוכית או האיובית. בכל מקרה, כנראה שבזכות נבי ענר עצי האלון שמסביב לא נכרתו והגיעו למימדים מרשימים ביותר. עצים אלו מהווים תזכורת לצומח הטבעי באיזור, שנעלם עם השנים בגלל כריתה ורעייה בלתי מבוקרות.

מול המקאם נמצא מבנה נוסף, שבקצהו מערה חצובה. על הקירות שבכניסה מצוירים ציורי קיר, כנראה מתקופת ה"מקאם", אבל המערה שבהמשך המבנה שימשה כבית בד עוד בתקופת בית שני, והמשיכה לשמש עד לתקופה המוסלמית הקדומה.בעומק המערה יש הסתעפויות רבות ובהן פזורים חרסים שונים. כשיוצאים מהמבנה, כדאי לחפש מצד ימין את אחד המקוואות, ששימש מן הסתם בתקופה שבה שימש בית הבד שראינו בפנים.

למערה הגדולה: יוצאים מהמבנה עם המערה, חוזרים לכיוון המקאם וממשיכים ללכת בשביל שעולה ימינה, לצד כרמי הזיתים. כשמגיעים לטרסה שמפלסה כמפלס השביל, לפני שהשביל מתעקל שמאלה, יש מימין פתח ברור של מערה, שמוסתר קצת ע"י השיחים. המערה היא גדולה (כ100 מ"ר), ופזורים בה, בתחתיתה ובקירותיה שקעים שונים. מכיוון שהיא טרם נחפרה קשה לדעת למה שימשה אך יש לה "ריח" של מערת בית בד נוספת.

ועכשיו – אל המעיינות: ממבנה המקאם יורד שביל להולכי רגל המוביל אל שורת המעיינות הנובעים כמעט באותו קו. הולכים בשביל (העליון. התחתון מוביל אל חלקות מעובדות). לאחר כשתי דקות הליכה מגיעים למדרגות היורדות שמאלה אל מעיין הגפן, שזכה לשמו בשל הגפן הגדולה שצומחת מעליו. המדרגות החצובות המובילות אל הבריכה התגלו לפני זמן קצר, בזמן שיפוץ המעיין, ושימשו את תושביו הקדומים של הכפר שזה עתה ביקרנו בו. מצד ימין ישנה בריכה גדולה, ומצד שמאל- מערונת בסלע עם נביעה שממלאת את חלל המערה- נהדר!!

אם ממשיכים בשביל מגיעים לעוד כמה מעיינות, חלקם ראויים לטבילה ושתייה, וחלקם לא. הבריכה האחרונה בסדרה היא בריכה עגולה, שיש בה שתי נביעות. מכאן- ניתן לחזור לרכבים או לעלות בשביל לשכונת זית רענן (כ20 דק' הליכה).

איך מגיעים לנבי ענר? מצומת שילת או מצומת גבעת כ"ח נוסעים ע"פ השילוט לניל"י. בכיכר שלפני ניל"י פונים מזרחה וממשיכים עד לכיכר נוספת, שבה פונים ע"פ השילוט לטלמון. לאחר כמה עשרות מטרים פונים שמאלה עם השילוט לנריה, ולאחר כמה דקות יש שילוט חום המפנה שמאלה, לכניסה לנבי ענר.

שתפו את הפרסום
Telegram
שתפו כתבה זו
Telegram

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה