אתר "תומר דבורה"

היכן ישבה דבורה הנביאה ושפטה את ישראל? הצעה חדשה ומענינת לזיהוי המקום.

בראש גבעה נישאת בלב הרי גופנא אשר בדרום-מערב השומרון, שוכן אתר עתיק המכונה – נבי ע'ית.

שם זה ניתן לאתר הודות למסורת על שייח מקומי בשם ע'ית שנקבר (לכאורה) במקום. האגדה מספרת כי שייח' זה התפלל על הגשמים ורק בזכותו ירדו גשמים בתקופתו, מעין חוני המעגל בגרסה מוסלמית. בשל קדושת המקום למוסלמים, העצים במקום לא נכרתו, נותרה בראש הגבעה חורשת אורנים צפופה, אשר בולטת כ"ראש דשא" מכל סביבותיה. מהאתר תצפית מרהיבה על מרחבי הרי גופנא שמסביב, חבל מודיעין, צפון השפלה ומישור החוף. במת אבן גדולה ושרידי מבנים עתיקים אשר מצויים בינות לאורנים, מעידים על מסורת ארוכת שנים של קדושה שיוחסה לגבעה זו במהלך הדורות.

האם לאתר קדוש זה יש אזכור במקורותינו? בהפטרה של פרשת בשלח אנו קוראים על דבורה הנביאה: "וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת תֹּמֶר דְּבוֹרָה בֵּין הָרָמָה וּבֵין בֵּית אֵל בְּהַר אֶפְרָיִם" (שופטים ד, ה). אל "תֹּמֶר דְּבוֹרָה" עלו בני ישראל מכל רחבי הארץ למשפט ומכאן יצאו כפי הנראה דבורה וברק בן אבינעם צפונה, למלחמה עם סיסרא בעמק יזרעאל. היכן נמצא המקום הזה? כבר רבותינו עמדו על העובדה שהָרָמָה וּבֵּית אֵל אשר בּהַר אֶפְרָיִם, המופיעות בפסוק זה, אינן בית אל והרמה המפורסמות הנמצאות בנחלת בנימין, ומסתבר שיש לחפש מקומות אלו בלב הר אפרים. והנה, ממזרח לגבעת נבי ע'ית שוכן הכפר בית-אילו, המשמר בצורה יפה את השם בית אל שבהר אפרים. בגרעין העתיק של הכפר נמצאו בעבר שרידים מהישוב שהתקיים בו בתקופת התנ"ך.

לאחרונה הציע חזקי בצלאל, מורה דרך מטלמון, לזהות את הרמה שבהר אפרים עם חורבה גדולה ומרשימה בשם חורבת א-שונה, הנמצאת ממערב לגבעת נבי ע'ית. זיהוי זה מסתמך על מיקומו של האתר בקרבת הכפר בית-אילו (בית אל) ועל הממצאים הרבים המצויים בו, המעידים על ישוב יהודי גדול מתקופת התנ"ך וכן מימי בית שני. בין השרידים ישנם מספר מערכות יקבים תת-קרקעיים מימי בית ראשון, מערות קבורה מימי בית שני, מערכות מסתור מימי מרד בר כוכבא ובית בד מרשים מתקופת המשנה והתלמוד. בנוסף, חלקים מהחומה שהקיפה את העיר עדיין עומדים על תילם. אם אכן זוהי 'הרמה' בסמוך למקום מושבה של דבורה הנביאה, נראה כי היא אותה 'הרמה' של אפרים בה התגורר ופעל שמואל הנביא, ובה ביקרו המלכים שאול ודוד. מיקומן של בית אל והרמה משני צידיה של גבעת נבי ע'ית, מלמדת אותנו כי זו הגבעה המכונה בהפטרה "תֹּמֶר דְּבוֹרָה". מסתבר שהמסורת על העץ (תמר) המקודש על הגבעה הנישאת מימי השופטים, השתמרה במסורות השונות עד לימינו אנו. למרגלות הגבעה שוכן הכפר דיר-עמר, גם בו יש גרעין של יישוב עתיק מתקופת השופטים, ושם כנראה היה ביתה של דבורה הנביאה שישבה "תחת תומר דבורה", ושם שוררה שיר הלל לה' על הניצחון על סיסרא.

איך מגיעים לרמה של אפרים – חורבת א-שונה?  מצומת גבעת כ"ח נוסעים עם השילוט לכיוון ניל"י או מצומת שילת נוסעים צפון-מזרחה לכיוון חשמונאים, עוברים את המחסום, בכיכר של צומת ניל"י פונים מזרחה, ולאחר כ-5 דקות נסיעה נכנסים שמאלה לישוב נעלה. מחנים את הרכב ליד שער הישוב ומקיפים את גדר הישוב מדרום עד שמגיעים כעבור כ-10 דקות לשביל הפונה מזרחה לאורך הרכס. הולכים מזרחה 2 ק"מ לאורך השביל (כ-40 דקות), עד שרואים תל גדול משמאל, המורכב משתי כיפות ועליו נמצאת החורבה –חורבת א-שונה. מהחורבה נשקף נוף מדהים, לכל הכיוונים. בעת ביקור בחורבה יש להצטייד בנשק ולהודיע לגורמי הביטחון בסביבה (מוקד ביטחון – 02-9974106).

שתפו את הפרסום
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
שתפו כתבה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה
בקרוב !!!