ההרצאות בכנס "מעבה ההר" השני – כ"ה תשרי תשע"ב

סרטים מלאים ותקצירים בכתב של תוכן ההרצאות מכנס "במעבה ההר", תשע"ב. זיהויים וזהויות, בורות ומערות מסתור, אמות מים וביצורים, יין ומסילות ברזל. הכנס נערך בתאריך כ"ה בתשרי התשע"ב (23.10.11) באולם 'גלנווד' ביישוב חשמונאים בהשתתפות כ-400 מתעניינים, בחסות מחלקת התיירות של מועצה אזורית מטה-בנימין.

כנס מערב בנימין השני, במעבה ההר, כולל 18 הרצאות שונות מפי טובי החוקרים בתחומי הארכיאולוגיה, הגיאוגרפיה וההיסטוריה, וצופן בתוכו חידושים ותגליות על הר אפרים וסביבתו.

כנס זה הוא חלק מתהליך החזרת אזור ההר המרכזי למקום המרכזי בחיי עם ישראל, כפי שהיה במשך דורות רבים. כאן פעלו האבות והחלו להתנחל שבטי ישראל לראשונה. כאן נולדה האומה והחלה מלכות ישראל לפעם. כאן התיישבו אבותינו החוזרים מגלות בבל, מכאן יצאו להילחם על ריבונות יהודית בימי ממלכת יוון, וכאן עמד בית-המקדש בשיא תפארתו. כאן נלחמו תלמידי רבי עקיבא בצבאו של בר-כוכבא ויצרו תרבות רוחנית ענפה. ולכאן שב עם ישראל לאחר תקופת גלות ארוכה. העיסוק בהיסטוריה ובארכיאולוגיה של האזור מחזיר אותו לקדמת הבמה.

הכנס קרוי על-שמו של פרופ' חנן אשל ז"ל, מחלוצי המחקר של אזורי בנימין, הר אפרים אשר התווה את הדרך לכל האנשים העוסקים כיום במחקר ההר ומעבהו. בנוסף בכנס מוקדש המושב הראשון לזכרו המבורך של פרופ' אנסון רייני ז"ל, מאחרוני הנפילים בתחום הגיאוגרפיה ההיסטורית של ארץ-ישראל, שנפטר השנה. פרופ' רייני ז"ל שילב מומחיות עצומה בתחומי ההיסטוריה, הארכיאולוגיה, הבלשנות השמית, אשורולוגיה, אגיפטולוגיה, על-מנת לחקור את קורות הארץ. המושב השני מוקדש לזכרו של פרופ' אהוד נצר ז"ל, שנהרג שלושה שבועות לאחר הרצאתו בכנס במעבה ההר הראשון, בדיוק במקום עליו דיבר בכנס. פרופ' נצר ז"ל היה ארכיאולוג ואדריכל בעל שם עולמי, ובמרבית שנותיו עסק בחשיפת הממצאים מרחבי ההר, בהרודיון, במצדה, ביריחו ועוד, ובכך קידם משמעותית את המחקר באזורים אלו. יהי זכרם ברוך!

תודות לכל העוסקים והמסייעים בארגון הכנס והכנתו, בראש ובראשונה למחלקת התיירות של מועצה אזורית מטה בנימין בראשות מר משה רונצקי, שפרשה חסותה על כנס זה.

 

 

שתפו כתבה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה
בקרוב !!!